کفپوش چیست و انواع آن چه کاربردی دارند؟

کفپوش چیست و انواع آن چه کاربردی دارند؟
Rate this post

کفپوش چیست و انواع آن چه کاربردی دارند؟

کفپوش پوششی است که از آن برای پوشاندن کف ساختمان، سالن و اتاق استفاده می‌کنند. با وجود اینکه کفپوش ها قابل تعویض هستند اما می‌توان آن ها را پوششی دائمی هم در نظر گرفت. سنگ، سرامیک، پی وی سی، لمینت، چوب و…. جنس های مختلف کفپوش های ساختمانی هستند که افراد با توجه به نیازی که دارند می‌توانند از بین آنها انتخاب کنند.

با توجه به اینکه کفپوش ساختمان یکی از عناصر مهم در طراحی دکوراسیون داخلی می‌باشد، در هنگام انتخاب آن باید به موارد مهمی توجه کنید. یکی از این موارد میزان رفت و آمد در آن مکان است. به عنوان مثال اگر باید برای مکانی که رفت و آمد در آن زیاد است کفپوش تهیه کنید باید از متریال های محکم و با دوام استفاده کنید. مدل های تزئینی بیشتر برای مکان های کم رفت و آمد مناسب هستند.

البته عناصر دیگری مثل سلیقه فرد، مقدار بودجه، مقاومت در برابر گرما و رطوبت، زیبایی و زیرسازی نیز بسیار تاثیرگذار هستند. برای آشنایی بیشتر با کفپوش در ادامه به انواع آن و کاربردهای آن ها خواهیم پرداخت تا در هنگام خرید کفپوش بتوانید راحت تر انتخاب کنید.

کفپوش سرامیکی

سرامیک در گذشته از محبوب ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌رفت. سرامیک دارای اندازه، طرح و رنگ های مختلفی در بازار است که با توجه به کیفیت و اندازه قیمت های متفاوتی دارد. کفپوش‌های سرامیکی هم به صورت بدون لعاب هم لعابدار تولید می‌شوند، که نوع لعابدار آنها می‌تواند مات، براق  و نیمه براق باشد. امکان دارد فرد علاقه مند به طرح های چوبی باشد اما امکان استفاده از پارکت چوبی را نداشته باشد، در این شرایط سرامیک های طرح چوب می‌تواند بسیار مناسب باشد.

اما استفاده از سرامیک در کف ساختمان معایبی هم دارد، به عنوان مثال در فصول سرد دارای سطح سرد می‌باشد یا ممکن است دچار شکستگی و یا لب پریدگی شود.

 

کفپوش موزاییکی

استفاده از موزاییک در کف ساختمان ها بیشتر در گذشته رواج داشته است. به نظر می‌رسد که این نوع از مصالح بیشتر مناسب فضاهای بیرونی باشد، همچنین به دلیل ابعاد بزرگ آن ها عملیات نصب سریع تر انجام می‌گیرد.

کفپوش سنگی

متریال های سنگی یکی از گران ترین مصالح های موجود در بازار می‌باشند، که بیشتر در فضای آشپزخانه و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته می‌توان از آن برای فضای بیرون و داخلی ساختمان هم استفاده کرد. کفپوش‌های سنگی هم مانند سرامیکی دارای سطح سرد می‌باشند.

پارکت چوبی

یکی از محبوب ترین کفپوش ها که امروزه بسیار مورد پسند افراد است، پارکت چوبی می‌باشد. به دلیل اینکه در ساخت پارکت از چوب استفاده شده است از زیبایی و جذابیت بالایی برخوردار است. پانل های چوبی در ابعاد و اشکال مختلف و با الگوهای متنوع برش می‌خورند و در کنار همدیگر قرار می‌گیرند تا یک پارکت چوبی زیبا و یکدست را تشکیل دهند.

پارکت های چوبی از بهترین و مناسب ترین پوشش ها در کف ساختمان به شمار می‌روند. به دلیل اینکه از چوب تولید می‌شود، وقتی روی آن راه می‌روید احساس سرما نخواهید کرد. معمولا پارکت چوبی را از چوب درختان کاج، راش، بلوط، گردو افرا یا بامبو تولید می‌کنند، به همین دلیل نسبت به کیفیت چوب قیمت آن‌ها هم متغیر خواهد بود.

شما می‌توانید با توجه به میزان رفت و آمد در فضای مورد نظر، طراحی دکور، میزان رطوبت و… پارکت مورد نظر خود را انتخاب کنید. در میان انواع آن، پارکت هایی که از چوب بلوط تولید شده‌اند به دلیل فشردگی بافت چوب از استحکام بالاتری نسبت به بقیه برخوردار هستند.

از نظر زیبایی این مدل پارکت ها در راس قرار می‌گیرند چون به دلیل چوب طبیعی زیبایی طبیعت را به منزل شما می‌آورند. قطعات پارکت چوبی باید با دقت و محکم در کنار هم به کف متصل شوند، در غیر این صورت بعد از مدتی با راه رفتن به روی ‌آن ها شروع به سروصدا می‌کنند.

 

2W765 01079 ROOM - کفپوش چیست و انواع آن چه کاربردی دارند؟
کفپوش چوبی

 

انواع پارکت چوبی

پارکت چوبی دارای دو نوع پارکت چند لایه و پارکت تمام چوب می‌باشد. برای ساخت پارکت چند لایه از چوب با کیفیت معمولی ولی ارزان تر برای لایه های زیرین و از چوب ترمود برای لایه رویی استفاده می‌شود. اما در تولید پارکت تمام چوب تنها از چوب ترمود استفاده می‌شود.

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت چیست؟

کفپوش های از جنس لمینت فقط ظاهری مثل چوب دارند اما پارکت چوبی تماما از چوب ساخته شده است. معمولا برای ساخت پارکت لمینت الیاف بهم فشرده HDF و MDF به همراه رزین ملامین استفاده می‌شود. با وجود اینکه ظاهر پارکت لمینت مانند پارکت چوبی است اما رنگ و بافت آنها با هم کاملا متفاوت است. در ادامه به دیگر تفاوت های این دو نوع پارکت می‌پردازیم.

  • قیمت پارکت لمینت نسبت به پارکت های چوبی پایین تر است.
  • در مقابل رطوبت و نم جنس پارکت لمینت از مقاومت بیشتری برخوردار است.
  • نصب پارکت های لمینت بسیار راحت تر از پارکت چوبی است.
  • از لحاظ زیبایی پارکت چوبی دارای طرح، رنگ و بافت زیباتری است و جلوه دلنشین تری در دکوراسیون ایجاد می‌کند.
  • لمینت به دلیل سختی که دارد حس خوبی هنگام راه رفتن بر روی آن ایجاد نمی‌کند.
  • از لحاظ محیط زیستی پارکت‎های لمینتی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در ساخت آنها برای محیط زیست مضر می‌باشند. اما پارکت‌ چوبی دوستدار محیط زیست است و قطعات ‌آن دوباره قابل استفاده می‌باشد.

کفپوش PVC یا وینیل

در هنگام فروش کفپوش یک از بهترین پوشش‌هایی که برای کف آشپزخانه ارائه می‌شوند، کفپوش‌های پی وی سی هستند. جنس آن‌ها در برابر رطوبت و آب بسیار مقاوم بوده و تمیز کردن آن ها بسیار راحت است.

از دیگر مزیت های کفپوش های وینیل می‌توان به عایق بودن در برابر سرما و گرما، همچنین مقاومت در برابر آتش سوزی اشاره کرد. حتی در برابر ضربه و ساییدگی از مقاومت بیشتری نسبت به دیگر پارکت های برخوردار هستند.

کفپوش رولی

پارکت های پی وی سی معمولا به شکل رولی بسته بندی می‌شوند و نصب آنها بسیار آسان است. به دلیل بسته بندی که دارند آن ها را کفپوش رولی می‌نامند.

 

karndean real 1 - کفپوش چیست و انواع آن چه کاربردی دارند؟
کفپوش رولی

کفپوش بامبو

کفپوش بامبو در واقع زیر مجموعه‌ای از پارکت‌های چوبی است. مزیت این مدل از پارکت‌ها ظاهر زیبا و مقاومت آن می‌باشد. ممکن است به نظر برسد که آن ها از مقاومت و استحکام بالا برخوردار نیستند اما این طور نیست. سختی چوب بامبو و چوب بلوط به یک اندازه است. همچنین چوب بامبو با آب و هوا سازگار است.

کفپوش چرمی

یکی دیگر از متریال های مورد استفاده در فضاهای داخلی کفپوش‌های چرمی می‌باشند. پوشش های چرمی از مقاومت مناسب برخوردار هستند و کاملا قابل دسترس می‌باشند. چرمی که در تولید این کفپوش‌ها استفاده می‌شود با چرم مورد استفاده در تهیه لباس و کیف های چرمی متفاوت است. از پوشش های چرمی باید در مکان های کم رفت و آمد استفاده شود به عنوان مثال در اتاق خواب می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

قیمت

قیمت کفپوش با توجه به کیفیت و جنس آن ها متفاوت است. شما می‌توانید از وبسایت هایی که فروش کفپوش دارند یا مراکز فروش آن از قیمت ها مطلع شوید. امروزه استفاده از این مصالح در فضای داخلی خانه و کف منزل از محبوبیت زیادی برخوردار است.

 

سوالات پر تکرار

کفپوش مناسب برای آشپزخانه کدام است؟

پارکت های پی وی سی به دلیل مقاومت در برابر رطوبت برای آشپزخانه بسیار مناسب هستند. همچنین استفاده از سرامیک و سنگ در کف آشپزخانه هم انتخاب های خوبی هستند.

استفاده از پارکت چوبی چه معایبی دارد؟

به دلیل اینکه پارکت چوبی در برابر رطوبت مقاوم نیست، اگر از آن محافظت نشود و آب به داخل آن نفوذ کند بعد از مدتی باد می‌کند.

استفاده از پارکت لمینت چه مزایایی دارد؟

پارکت های لمینت طول عمر بسیار بالایی دارند و بهترین جایگزین برای پارکت چوبی هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه فروشگاه تهرانی
پروژه مطب دکتر اسماعیلی
پروژه پانل پی وی سی
پروژه شرکت اکتشافات نفت
پروژه بیمارستان فوق تخصصی شهرام
پروژه بیمارستان فوق تخصصی صارم

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 18:00
یک شنبه
8:00 تا 18:00
دو شنبه
8:00 تا 18:00
سه شنبه
8:00 تا 18:00
چهار شنبه
8:00 تا 18:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل