آجر داخلی دکوراتیو

آجر داخلی دکوراتیو
Rate this post

اهمیت آجر دکوراتیو در طراحی یک دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد

یکی از مواردی که در ساختمان سازی و معماری از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است، طراحی دکوراسیون داخلی زیبا و منحصر به فرد می باشد. چرا که امروزه مدت زمان گذراندن افراد در فضاهای داخلی و بسته به صورت چشمگیری افزایش یافته است. بنابراین انتخاب و طراحی یک دکوراسیون داخلی مناسب، تاثیر قابل توجهی بر روند زندگی افراد و بهبود آن دارد. یکی از مواردی که امروزه معماران در راستای طراحی دکوراسیونی شیک و مناسب برای منازل از آن بهره می گیرند، استفاده از مصالح دکوراتیو مانند آجر دکوراتیو در قسمت های مختلف ساختمان می باشد. هر نوع آجری که برای تزیین نمای داخلی و یا خارجی و زیبا سازی بنا مورد استفاده قرار میگیرد، به آجر دکوراتیو موسوم است.

همانطور که میدانید، آجر جزو قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که امروزه علاوه بر نمای بیرونی ساختمان در دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف از جمله اماکن مسکونی، تجاری و اداری، کافی شاپ ها و مغازه ها و… مورد استفاده قرار میگیرد و جلوه ای زیبا و متفاوت را به هر مکانی می بخشد. آجر دکوراتیو با ایجاد سبک و سیاق زیبای خانه های قدیمی و تداعی احساس خوب نوستالژیک، روح تازه ای را به هر خانه ای می دمد. همچنین با تبلور احساس آرامش در افراد، خاطرات شیرین گذشته را زنده می کند. استفاده از آجر دکوراتیو در طراحی داخلی، یکنواختی فضا را کاهش داده و سبب ایجاد یک هارمونی زیبا بین سایر اجزا و دکوراسیون خانه میشود.

m4 2 - آجر داخلی دکوراتیو
آجر دکوراتیو

خانه های تاریخی و بقایای به جا مانده از گذشته، گواهی بر اهمیت و نقش اساسی آجر در سازه های سنتی و قدیمی هستند. امروزه این متریال پیشرفت بسیار زیادی کرده و دوباره در ساختمان سازی مورد توجه بیشتر قرار گرفته و از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. آجر نما در طرح ها و رنگ ها و انواع مختلف، تولید و مورد استفاده قرار میگیرد و تنوع این نوع مصالح تزیینی پاسخگوی هر نوع سلیقه ایست.

دسته بندی کلی آجر دکوراتیو

آجر دکوراتیو به طور کلی به دو دسته آجر نما و آجر دکوراسیون داخلی تقسیم می شود. همانطور که از نام آجر نما مشخص است، این نوع آجر عموماً جهت پوشش و تزیین نمای فضای خارجی ساختمان ها و یا فضاهای باز مانند حیاط، مورد استفاده قرار میگیرد. به دلیل شرایط آب و هوایی فضاهای باز، فرآیند تولید آجر نما تفاوت هایی با فرآیند تولید سایر آجر های دکوراتیو داخلی دارد، تا مقاومت مکانیکی این نوع آجر در برابر باد و باران و اشعه آفتاب افزایش یابد. اما آجر دکوراسیون داخلی که نسبت به آجر نما سبک تر است، برای تزیین و زیباسازی فضای داخلی اماکن مورد استفاده قرار میگیرد و نمی توان آنها را برای پوشش دیوار های خارجی مورد استفاده قرار داد.

 

ساختار آجر های دکوراتیو

در ساختار آجر دکوراتیو از برخی مواد پلیمری استفاده می شود. چون آجر های معمولی با شوره زدن و جذب رطوبت، مستعد رشد باکتری ها و قارچ ها هستند، بنابراین جهت حفظ سلامت و ایجاد محیطی بهداشتی و ایمن در فضاهای داخلی، آجر دکوراتیو از مواد نانو پلیمری تولید می شود.

مزایا و ویژگی های متمایز کننده آجر های دکوراتیو

آجر داخلی از ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی برخوردار است که چند نمونه از آنها را بیان میکنیم:

  • زیبایی و ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دلنشین
  • وسعت تنوع و طیف رنگی
  • عدم تغییر رنگ
  • عایق صدا
  • وزن سبک تر نسبت به آجر های معمولی قدیمی
  • مقاومت و سختی بسیار بالا و پایداری در برابر شرایط مختلف
  • طول عمر و دوام بالا
  • قابل شستشو
  • مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت
  • مقاومت و استحکام بالا در برابر خوردگی و شکستگی
  • مقاومت حرارتی بالا در مواقع آتش سوزی
  • عایق حرارتی و کاهش میزان هدررفت انرژی
  • نصب سریع و بسیار آسان

 

موارد استفاده از آجر های تزئینی در طراحی دکوراسیون داخلی

همانطور که قبلاً نیز گفتیم، آجر دکوراتیو برای تزیین و زیباسازی قسمت هایی از فضای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از این متریال میتوان زیبایی بی نظیری را به هر مکانی هدیه داد. چند نمونه از مواردی که میتوان توسط آجر دکوراتیو، دکوراسیونی شیک و بی نظیر را ایجاد کرد، جهت کسب ایده و آشنایی بیشتر نام می بریم:

  • به دلیل مقاومت حرارتی بالای آجر دکوراتیو در برابر آتش و حرارت، میتوان این نوع آجر را برای پوشش دیوار شومینه مورد استفاده قرار داد.
  • همچنین از این نوع پوشش آجری میتوان برای پشت تلویزیون و ال سی دی نیز استفاده کرد.
  • از دیگر موارد مناسب استفاده از آجردکوراسیون، میتوان به دیوار پشت تخت، دراور و میز توالت اشاره کرد.
  • پوشش بین کابینت های آشپزخانه یا پوشش مایکروفر توکار از نمونه های دیگر استفاده از آجر دکوراتیو در محیط آشپزخانه می باشد.
  • همچنین می توان بخش هایی از حمام و سرویس بهداشتی را توسط این متریال، زیباتر و شیک تر کرد.
  • و موارد مختلف دیگر

یکی دیگر از مزایای بکارگیری آجر دکوراتیو در دکوراسیون داخلی، تناسب و هم نشینی مناسب آن با دکوراسیون سنتی و حتی دکوراسیون مدرن می باشد. به عبارت دیگر، این نوع طراحی با هر سبکی، جلوه ای خاص و بی نظیر را به ارمغان می آورد. با نور پردازی مناسب میتوان بر زیبایی بافت آجری افزود و فضایی دلنشین و گرم و صمیمانه را به وجود آورد. یکی دیگر از موارد بکارگیری آجر دکوراتیو در طراحی دکوراسیون داخلی، استفاده از آن به عنوان کف پوش می باشد که با انتخاب طرح و رنگ مناسب، میتوان فضایی متفاوت را خلق کرد. حتی میتوان از آجر برای طراحی سقف نیز بهره برد.

68575 - آجر داخلی دکوراتیو
دیوارپوش آجری

معرفی انواع مختلف آجر های دکوراتیو

همچنین لازم به ذکر است که آجر دکوراتیو انواع مختلفی دارد و در گروه های متنوعی دسته بندی می شود که عبارت اند از:

  • آجر قزاقی
  • آجر هلندی
  • آجر آنتیک
  • آجر نما نسوز
  • آجر خشت دستی (آجر دستی)
  • آجر نما شیل

آجر قزاقی

آجر قزاقی یکی از سنتی ترین و قدیمی ترین آجر ها می باشد. پیشینه این آجر به اوایل قرن بیستم و حضور قزاق ها در ایران برمی گردد. چون در آن زمان قزاق ها سربازخانه هایی با نوعی آجر در ابعاد  ۵*۱۰*۲۰  می ساختند، به همین دلیل این آجر با این عنوان معروف شده است. این نوع آجر دکوراتیو سبکی سنتی دارد. همچنین به آن آجر دکوراتیو سفید یا رستیک نیز می گویند. امروزه آجر دکوراتیو سفید به یکی از پرطرفدار ترین آجر ها در طراحی داخلی، پوشش بین کابینت های آشپزخانه، دیوار پشت میز LCD ، اتاق خواب و… تبدیل شده است. همچنین علاوه بر ساختمان های مسکونی در طراحی ساختمان های اداری و تجاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر هلندی

امروزه آجر هلندی نیز با ساختار مدرن و شیک خود بسیار پرطرفدار و محبوب می باشد. دلیل این محبوبیت، تنوع گسترده در مدل ها و طیف رنگی وسیع، متناسب با سلیقه های گوناگون می باشد.

آجر آنتیک

آجر آنتیک نوع دیگری از آجر های دکوراسیون می باشد که با الهام از آجر های طبیعی قدیمی طراحی و تولید می شود و تنوع رنگی نامحدودی دارد. وجود حفره های نامنظم بر روی سطح آجر آنتیک بر جذابیت و زیبایی این نوع آجر دکوراتیو افزوده است. آجر آنتیک نسبت به سایر آجر ها از قیمت پایین تری برخوردار است و ضخامت آن فضای زیادی را اشغال نمی کند.

آجر نما نسوز

امروزه آجر نما نسوز به یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی قابل اعتماد برای ایمن سازی ساختمان ها در برابر آتش سوزی و حرارت تبدیل شده است. این آجر از ترکیب یک نوع خاک رسی نسوز و خاک های چینی در کوره تولید میشود. آجر های نسوز طول عمر بسیار بالایی داشته، بازیافتی بوده و در برابر آفات و آتش مقاوم اند و مانند سایر آجر های دکوراتیو در رنگ های متنوع، تولید و بکارگیری می شوند.

آجر خشت دستی

آجر خشت دستی نوع دیگری از آجر های دکوراتیو داخلی می باشد که مکانیزم تولید آن بصورت غیر اتوماتیک بوده و همانطور که از نام آن مشخص است به صورت دستی تولید می شود. این آجر ها هم مانند آجر قزاقی جزو آجر های سنتی هستند. آجر های خشتی در ابعاد گوناگون تولید شده و در نماهای داخلی، خارجی و حتی کف اغلب مکان های سنتی مورد استفاده قرار می گیرند.

آجر نما شیل

آجر نما شیل از نوعی سنگ رسوبی و لایه لایه به نام شیل (shale) ساخته می شود. در طبیعت هفت رنگ متنوع از سنگ های شیل وجود دارد. هر کدام از این هفت سنگ با قرارگیری در کوره با توجه به مدت زمانی که در آن قرار می گیرند، 6 طیف رنگی مختلف را تولید می کنند. بنابراین آجر سنتی شیل بطور طبیعی و بدون بکارگیری هیچگونه رنگ غیر طبیعی، در 42 رنگ مختلف تولید می شود.

نصب آجر دکوراتیو

نصب آجر دکوراتیو چندان مشکل نیست.این آجر ها توسط ملات و سیمان و یا چسب به راحتی نصب می شوند. هنگام نصب این آجر ها میتوان از پودر های بندکشی همرنگ و متناسب با رنگ آجر استفاده کرد. حتی میتوان با انتخاب رنگ پودر متضاد، جلوه ی خاص و منحصر به فردی را به سازه بخشید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجر دکوراتیو

قیمت آجر دکوراتیو نسبت به سایر مصالح ساختمانی، بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. طبیعتا قیمت آجر داخلی با توجه به نوع آجر و یا رنگ و کیفیت آن متغیر است و معمولا قیمت این نوع آجر ها بصورت متری محاسبه می شود. تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ و جنس آجر های دکوراتیو سبب تنوع بسیار در قیمت این محصول می شود. بنابراین در خرید آجر داخلی فاکتور های گوناگون و مهمی مانند طرح، جنس، رنگ، ابعاد آجر و وسعت فضا و متراژ کار و یا نوع کاربرد و … دخیل هستند و قیمت این متریال با توجه به این عوامل تعیین می شود.

4 نظر

  • یعنی نمیشد ترکیب رنگها و طرح ها رو اینجا عکسشو بزارین ؟ بابا دست خوش نا سلامتی مثلا سایت مصلاح دکوراسیونی هستین
    نشستین مثل کتاب تاریخ تارییخچه آجرها رو گفتین؟ به چه کار میاد این واسه مشتری عکسشو میخواد ببینه طرحش چجوری
    میشه…

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه فروشگاه تهرانی
پروژه مطب دکتر اسماعیلی
پروژه پانل پی وی سی
پروژه شرکت اکتشافات نفت
پروژه بیمارستان فوق تخصصی شهرام
پروژه بیمارستان فوق تخصصی صارم

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 18:00
یک شنبه
8:00 تا 18:00
دو شنبه
8:00 تا 18:00
سه شنبه
8:00 تا 18:00
چهار شنبه
8:00 تا 18:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل